torstai 31. maaliskuuta 2016

Saako Facebook valehdella tykkäämisistä?

Facebook-seinällä näkyy usein mainoksia, joista kaverit ovat tykänneet. Mutta ovatko tykkäykset todellisia? Aloin epäillä asiaa nähtyäni kaverin Facebook-virrassa KLM:n mainoksen, jonka yhteydessä oli nimeni:

Tästä mainoksesta olen muka tykännyt.
En koskaan tykkää mainoksista, joten olen varma, etten ole painanut tykkää-nappia tämänkään mainoksen kohdalla. Ja jos olisin vahingossa klikannut väärään kohtaan, sen pitäisi näkyä myös omassa Facebookissani.

Omassa FB:ssä en näytä tykänneen mainoksesta.
Kysyin FB:ssä kaverien kokemuksia asiasta. Muistivatko he tykänneensä mainosta, jonka yhteydessä heidän nimensä näkyi. Kukaan ei voinut olla varma siitä, etteikö olisi tykännyt -- ainakin vahingossa. FB kohdistaa mainokset aiheista kiinnostuneille henkilöille, joten ihmiset suhtautuvat mainoksen kohteeseen myönteisesti eivätkä voi kiistää tykkäystä 100-prosenttisella varmuudella.

Jos Facebook valehtelee ja lisää mainoksiin kaverien nimiä lupia kysymättä, kyse on huijauksesta. Vähintäänkin asiasta pitäisi mainita EULA-käyttäjäsopimuksessa (ehkä mainitaankin, onko joku lukenut?), jossa FB itse kieltää käyttäjiä valehtelemasta.

Onko itselläsi kokemuksia asiasta? Onko nimesi liitetty mainokseen, josta varmuudella tiedät, ettet ole tykännyt?

15 kommenttia:

Vasarahammer kirjoitti...

Samaa olen ihmetellyt itsekin. FB-kaverini tuntuvat tykkäävän kovasti jostain yrityksestä. Itse en ole koskaan tykännyt mainoksista mutta en ole koskaan kysynyt, näkyykö omia tykkäyksiä mainoksissa.

FB on monella tapaa epäilyttävä systeemi käyttäjän kannalta, koska kaupalliset toimijat voivat imuroida tietoja käyttäjän tykkäämisistä ja jäsenyyksistä eri ryhmistä. Näitä tietoja voi yhdistää erilaisiin muista lähteistä saatuihin tietoihin (esim. puhelinnumerot).

Jostain syystä ihmiset ovat rekisteröityneet Facebookiin yleensä omalla nimellä, mikä ei ole järkevää. Syntymäaikaa ei kannata antaa Facebookille kuten ei myöskään puhelinnumeroa.

Erilaiset tiedustelupalvelut saavat FB:sta ilmaista tietoa ihmisten verkostoista.

Anonyymi kirjoitti...

Et ole tykännyt mainoksesta vaan mainostajasta. Tuossahan päällä lukee että "Petteri J Järvinen .. likes KLM Finland" joka pitänee paikkansa? Postauksen tykkäykset näkyvät sen alla peukun vieressä ja siinä nimeäsi ei mainita.

Tässä tapauksessa mainostaja KLM on valinnut mainoksensa kohderyhmäksi "People who like my Page and their friends".

"Mainosten luonnin Kohderyhmä-osiossa voit sisällyttää kohderyhmääsi ihmiset, joiden kaverit ovat yhdistettyinä sivuusi, sovellukseesi tai tapahtumaasi. Voit tehdä tämän rakentamalla kohderyhmäsi käyttämällä Yhteydet-osiota. Voit kohdentaa sivustosi sisältöön jo yhteyden muodostaneiden käyttäjien kavereihin. Yhteyksiä ovat sivusi fanit, tapahtumakutsuusi Kyllä tai Ehkä vastanneet käyttäjät, ryhmäsi jäsenet ja käyttäjät, jotka ovat olleet yhteydessä sovellukseesi. Kaikki sivun tai tapahtuman mainokset, joiden kohderyhmänä on Yhteyksien kaverit, sisältävät sosiaalista sisältöä kaverin toiminnasta yrityksesi kanssa, mikä tekee mainoksestasi kiinnostavamman."

https://fi-fi.facebook.com/business/help/433385333434831

Erkki Pesonen kirjoitti...

Toimisiko Facebook niin että jos tykkää jostain yrityksestä, niin sitten tykkääjää käytetään yrityksen mainoksissa. Tämä on tullut mieleen joitakin kaverin tykkäyksiä ihmetellessä. Ei siis kannata tykätä minkään yrityksen jutuista ellei halua "mainospelleksi".

Yksi Turkkulaanen kirjoitti...

Pesonen: Jos todellakaan ei halua mainospelleksi, ei kannata tehdä tiliä Facebookkiin. Se strategia toimii hyvin, minulle ei tule kovin paljon mainoksia.

Petteri Järvinen kirjoitti...

"Et ole tykännyt mainoksesta vaan mainostajasta."

Totta, tämä saattaa selittää asian. Pitääpä olla tarkkana ensi kerralla, mistä yrityksestä tykkää, jos nimi päätyy sen jälkeen mainoksen suosittelijaksi.

adeus kirjoitti...

EULAsta:
"You give us permission to use your name, profile picture, content, and information in connection with commercial, sponsored, or related content (such as a brand you like) served or enhanced by us. This means, for example, that you permit a business or other entity to pay us to display your name and/or profile picture with your content or information, without any compensation to you."

Petteri Järvinen kirjoitti...

Hyvä, että edes joku on lukenut EULAn. En vaadi rahaa vaan rehtiä ja selkeää käyttöä, josta ei synny väärinkäsityksiä.

Osmo kirjoitti...

Tuo ehto tietenkään ei voi antaa oikeutta valehdella. Tosin ilmeisestikin tästä ei ole kyse siitä.

Anonyymi kirjoitti...

"Hyvä, että edes joku on lukenut EULAn."

Maailmani mureni. Ei vitsillä, oikeasti.
Jos kaltaisesi tietokirjailija on ihan tutkalla maailman suurimman sosiaalisen median käyttöehdoista, käyttäjän seurannasta, itse (ja kavereidesi) antamien tietojen (väärin)käytöstä.... niin miten ne pari miljoona muuta suomalaista voisivat ymmärtää asiasta yhtään enempää?

Kannattaa muuten vilkaista läpi myös facebook-konsernin muut mediat ja sovellukset. Mitä tsukkerperit _eivät_ meistä kaikista jo tiedä? Mitä muuta sinunkin nimellä on tietämättäsi netissä myyty ja mainostettu.

"En vaadi rahaa vaan rehtiä ja selkeää käyttöä, josta ei synny väärinkäsityksiä."

Eli juuri päinvastoin kuin facebook ja vastaavat.

Anonyymi kirjoitti...

Check out http://safeandsavvy.f-secure.com/2015/06/12/dont-want-targeted-ads-on-facebook-3-things-you-can-do-now/

...and start working on a project covering Facebook?

Anonyymi kirjoitti...

En ole kyllä koskaan ymmärtänyt sitä, miksi joku klikkaa tykkäävänsä vaikkapa jostakin suuresta lihanjalostusyrityksestä. Joku kiva pieni kahvila tai ravintola, jonka soisi saavan vähän lisää asiakkaita tätä kautta on sitten eri juttu.

Unknown kirjoitti...

Juu, useampaan kertaan olen samaan törmännyt.

Jori kirjoitti...

"Kaikkien tykänneiden kesken arvotaan..." Ilmeisen kannattavaa.

Petteri Järvinen kirjoitti...

Jos kaltaisesi tietokirjailija on ihan tutkalla maailman suurimman sosiaalisen median käyttöehdoista, käyttäjän seurannasta, itse (ja kavereidesi) antamien tietojen (väärin)käytöstä.... niin miten ne pari miljoona muuta suomalaista voisivat ymmärtää asiasta yhtään enempää?

Suomalaisen käyttäjän kannalta on melko yhdentekevää, mitä FB:n tai Googlen EULAssa lukee. Ainoa tae yrityksen toiminnasta on kansainvälinen julkisuus. Vaikka Facebook rikkoisi EULAa, yksittäinen käyttäjä ei lähde haastamaan sitä oikeuteen USA:ssa. Lisäksi yrityksen on noudatettava EU-alueen lakeja tarjotessaan palveluita suomalaisille. Käytä vain sellaisia nettipalveluita, joihin luotat - EULA ei sitä takaa.

Ohjelmia asennettaessa ja maksullisiin palveluihin liityttäessä tilanne on vähän toinen, koska niissä saattaa antaa luvan lisäohjelmien asentamiseen tai sitoutua esim. kuuden kuukauden jäsenyyteen.

Anonyymi kirjoitti...

On tullut vastaan monet kerrat. Kaverit ja puoliso tykänneet monestakin kohteesta ja kysyttäessä eivät todellakaan ole ko. kohteesta tykänneet